Pengikut

atas

Isnin, 19 September 2011

Sudikah Kau Shahid Bersamaku - Warkah Dari Palestin



Assalamu’alaikum wbt buat abang yang berada di Malaysia. Doa saya abang sentiasa dalam Rahmat Allah Swt. Ini pertama kali saya mengutus warkah buat abang, warkah ini panjang bang, maklumlah, saya tidak punya waktu yang banyak, jadi sekali kalau saya punya kesempatan melakar warkah, saya luahkan semua, boleh ye bang. Malah rasanya tidak ramai di Malaysia yang ingat setahun lalu pada Dec ini. Sekali lagi kami dilumatkan oleh Yahudi Laknatullah. Tiada lagi air mata untuk bersedih. sebelum ini saya tidak pernah berkesempatan, maklumlah kami disini sibuk sangat bang, kami bertempur dengan Yahudi, sibuk yang bukan main main. pencerobohan haram yahudi ke atas tanah orang Islam Palestin sejak 1948 telah mengubah secara keseluruhan negara kami bang, negara berdaulat yang disemai pelbagai nostalgia agung kehebatan Islam silam, kini dizalimi dan ditindas berterusan. Sudah sekian lama tiada ketenangan dan kedamaian, tetapi dipenuhi dengan tangisan dan darah.

Bang, warkah ini saya tulis mewakili semua saudara saya,
Kami tidak sempat lihat dunia luar bang, dunia kami diisi dengan kesibukan peperangan dan jihad. Wah bagus juga ya jadi warga Malaysia ya bang. Semua hampir serba sempurna. Kemajuan, teknologi, gaya hidup.

Dikatakan di Malaysia ramai umat Islam ye, Rasanya kalaulah tidak kerana namanya Malaysia, kami disini boleh terkeliru juga, samada itu salah satu negara Eropah atau tidak. Sebab kalau dilihat, remaja Muslim dinegara abang tu semuanya jauh kehadapan dari kami disini. Jauh sangat.

Kami di sini tak sempat nak merasa itu semua, malah ada baiknya kami tak merasa, syukur kerana kami dapat menjaga akidah, sunnatullah dan syariatullah kami disini, kalau tidak mungkin saja kami akan musnah sebagaimana remaja abg disana. Pengaruh Hedonisme, keseronokan dan hiburan sebagai matlamat dalam hidup. Jenis hiburan dan kumpulan yang dibentuk remaja disana pun bunyinya pelik pelik ya bang..seawal usia 12 thn dah terlibat Black Matel, Underground, Punk, Skinhead, Bohsia, Bohjan, Mat Rempit. Malah ada yang sampai sanggup menghina Tuhan, kencing pada Al-quran, memuja syaitan dan bermacam lagi perkara yang tidak masuk akal.


Abang yang dihormati,
Kami tak sempat bang nak kenal apa semua tu. Jauh betul bezanya kami disini. Remaja negara abang semua disediakan, manja betul, nak belajar sekolah cantik, sistem yang tersusun, guru pun ramai, sumber dan bahan rujukan lebih daripada mencukupi, ada internet, kerajaan abang meletakkan remaja abang di zon selesa. Tapi bang, Apa yang terjadi?

Ponteng sekolah, lepak, buli, judi, melawan guru, dadah, mencabul, seks bebas, hubungan sesama jenis, maaflah bang, rasanya teruk dah tahap pemikiran dan perlakuan sebahagian besar remaja Malaysia. Kenapa jadi begitu bang? Mengapa mereka tidak peduli pada agama, kepada masa depan, pada cinta tanah air. Kemana perginya kesedaran insan dalam diri remaja abang disana? Cukupkah bang, belajar Agama Islam masa disekolah rendah dan menengah secara teori untuk jawab periksa, cukupkah untuk jiwa melahir insan berperibadi muslim, kalau tidak diterapkan secara total unsur pemahaman dan pengamalan dengan cara yang sebenarnya bang.

Abang, kalau di malaysia tu hujan nya air, kami disini, hujannya peluru dan bom, tapi dari segi pembelajaran, kami tidak sesekali pandang remeh, alasan perang hingga kami tidak mampu menuntut ilmu atau belajar tidak ada dalam kamus kami rakyat Palestin bang...

Abang tahu, disini ilmu sangat dititik beratkan, sehingga batu dijadikan pensil, tanah dijadikan kertas dalam kesungguhan anak-anak kecil disini menuntut ilmu, walaupun dalam keadan perang, sangat bersemangat bang. Dinding yang tiada lagi nilai seni arkitek, sebagai papan hitam. Kawasan sekitarnya penuh dengan habuk dan kesan kimia daripada senjata yahudi, lansung tak selesa,jauh sekali berhawa dingin. Kami semua diancam pengganas, kami tidak hiraukan perkara lain sehingga belajar dibawah muncung senapang yang sentiasa diacukan kepada kami adalah biasa. Remaja abang?

Kami di Palestin bersungguh menerapkan ilmu agama dan Alhamdulillah berjaya melahirkan 15,000 anak-anak Palestin yang hafaz al-Quran.

“Pemimpin kami mendapat tarbiyah daripada Masjid Al-Aqsa dan kami pula mengajar anak-anak Palestin. Musim luruh lalu, kami berjaya lahirkan 15,000 anak-anak Palestin yang hafaz al-Quran.” Itulah kata-kata pemimpin Hamas, Sami Abu Zuhri selain berusaha membebaskan bumi Anbia ini daripada rejim Zionis Israel.

Bang, maaf ye, bukan nak menyebuk atau memandai , tapi rasanya abang tahu akan kebenaran ini. Banyak kelalaian dan perkara memalukan telah merasuk dan meresap dalam roh remaja dinegara abang yang mana tidak pernah kami disini lakukan atau mahu lalui, remaja abang dilalaikan dengan program realiti tv . Semakin hari semakin bertambah.

Kelaparan nafsu disajikan rancangan Akademi Fantasia, Malaysian Idol, Mentor, Mencari Cinta, The Most Beutiful, One In a Million dan banyak lagi. Tu untuk remaja bang, sekarang nampaknya semakin menjadi kegilaan untuk anak kecil, yang masih kencing diatur pun, berbagai jenis program disediakan. Bintang kecil, Idola Kecil, Pondok pondok, banyak lagilah. Kesan gila terhadap realiti tv ini amat dasyat dan pengaruhnya amat menakutkan sekali bang, mungkin abang tak setuju. Pada abang sekadar hiburan saja, tak salah.

Sebenarnya bang program realiti tv ini satu bentuk penjajahan baru ke atas pemikiran umat islam atau “ghazwatul fikr”. Itulah agenda Yahudi dan Nasrani yang tersembunyi untuk melemahkan umat Islam. Sungguh seni dan halus bang, melalui serangan pemikiran yang akan mematikan daya tahan, daya juang dan semangat jihad umat Islam. Umat Islam dilekakan dengan program realiti tv ini. Leka sampai tak ingat tanggungjawab agama. Taksub tidak pada tempatnya. Berjihad untuk dunia. Mengabiskan masa dan harta kejalan nafsu. Itulah yang Yahudi mahu dan sekarang kita sedang berkiblatkan mereka.

Artis dijadikan idola tidak kira syariat agama. cara hidup dan semuanya diikuti, dicontohi. Islam tinggal pada nama. Berapa ramai yang tahu siapa yang mulakan kalendar hijrah bang. Siapa yang kenal Omar Al’ Khatab? Siapa yang tahu Abu Hurairah, siapa dia Khalid Ibni Walid?

Bang, sedih bang. Mereka tidak lagi berminat untuk mengetahui nasib saudara seagama mereka yang tertindas di Palestin atau di Iraq atau Afqanistan. Mereka lebih senang menangisi peserta AF daripada menangisi nasib umat Islam lain yang dibunuh, disiksa oleh tentera Israel di bumi Palestin. Beriya-iya mereka berpelukkan ketika disingkir, walhal dah tahu itu haram, tapi demi seni bang, tak apa. Penyokong dan peminat pun sama, begitu bersedih mereka. Tapi tahukah mereka kami disini sudah kering air mata menangis kematian anak, adik, ibu, ayah, guru, pejuang, kami.

Bersukan pun begitu juga. Hilang semangat tidak kena pada tempatnya. Untuk bangun ditengah malam menyokong pasukan pilihan dengan mengorbankan tidur dapat dilakukan tetapi untuk bangun mendirikan solat malam berapa kerat je yang bangun betulkan bang?

Abang rasanya tidak tahu, Tragedi 1967, masa tu orang Arab disebukkan dengan sebuah kejohanan bola sepak, Israel menyerang Sinai, menyebabkan dunia Arab dan Islam dimalukan. Terleka kerana bola sepak atau memang sudah dirancang, hanya Allah yang Maha Tahu.

Satu lagi kisah lebih pilu, 1982, abang tahu Ariel Sharon. Menjadi dalang atas pembunuhan hampir 4000 orang pelarian Palestin di kem pelarian Sabra dan Shatila. Satu lagi apabila Dr Baruch Goldstein, pendatang yahudi membunuh umat Islam yang sedang solat dimasjid Ibrahimi, Hebron pada 25 Februari 1994, mahkamah kata dia tidak siuman, perintah berkurung dikenakan atas rakyat Palestin. Kami yang harus dikurung, sedangkan penduduk yahudi dibenarkan bebas. Adil ke tu bang, buat kami rakyat negara berdaulat yang ditindas begini?

Remaja dan zina seakan biasa je, akhirnya bayi dibuang merata-rata. Tidakkah hinanya manusia pada ketika ini jika dibandingkan dengan haiwan, yang menyayangi anaknya. Abang, luangkan masa untuk mengkaji dan menilai umat ini, kita akan tersangat malu kerana berani mendabik dada mengatakan berada dalam era nano-teknologi, tetapi kehancuran agama dan masyarakat jauh lebih pantas berlaku.

Bayi di Malaysia dihina dengan dibuang di dalam tong sampah, tandas, dalam sungai, parit, dalam keadaan masih merah bertali pusat, bayi kami di palestin tak sempat besar juga bang, tapi mati akibat syahid ditembak oleh tentera zeonis. Beza sangat cara kita menghargai nyawa bang...


Pelajar di Malaysia melepak di pasaraya, tenguk wayang, bershopping dengan duit biasiswa, tetapi pelajar-pelajar kami di Palestin , mendesak tentera yahudi untuk berundur. Kami relakan diri belajar dibawah muncung senapang kerana ilmu akan gunakan untuk berjuang pada kemudian hari. Kami juga berjuang dengan apa saja yang ada ditangan. Batu kayu besi dan semangat kental.

Bang, remaja abang juga sangat kuat semangat. Semangat remaja Malaysia adalah berhibur, gembira dalam keseronokan pergaulan bebas, zina, rokok, arak dan disko. Semangat kami di Palestin adalah bertempur dengan semangat jihad kerana Allah. Kami bertempur dengan lastik dan batu berhadapan senjata-senjata berteknologi tinggi dan kereta kebal, yang abang anggap bodoh tu.

Kematian di Malaysia kerana pecah kepala atau hancur tubuh akibat lumba haram juga jenayah, tetapi kemalangan maut di Palestin adalah kerana di bom dalam serangan menghancurkan umat Islam. Bang, di Malaysia pendedahan aurat kerana inginkan kebebasan, keseronokan agar dilihat lelaki bukan mahram tetapi kami di sini dalam keadaan perang dan darurat kami tetap menjaga aurat dengan cukup tegas.

Maaflah bang, tak ada niat sebenarnya untuk membuat perbandingan seperti ini., tapi kami terpanggil bang.. itu pun kerana abang kata kami raykat Palastine yang bodoh..berperang guna batu, antara kami dengan kereta kebal yahudi.. abg tak ingat ke? Ada hari tu abang kata...

Abang... cuba sekejap je…pejamkan mata dan hayati,
Tahu ke keadaan kami, pernah merasa ke derita kami., pernah selami emosi kami.. kalau sesaat pun abang tak dapat merasa atau menyelami.. tolong jangan kata kami begitu. Isu palestin adalah isu umat Islam. Palestin bukan isu bangsa Arab semat-mata. Abang kena faham itu. Rasanya abang tak faham sebab tu abang dengan mudah menulis tanpa mahu berfikir sebentar kesan dari kata kata abang itu.

Abang yang dihormati… berapa kali agaknya kita akan membaca kalimah tauhid? Selalunya mungkin saja 9 kali sehari itupun dalam solat. Tapi kami disini setiap saat. Kami tidak pasti bila masa saja kami boleh mati. Bila agaknya kita minta maaf? Mungkin bila hari raya atau rasa kita salah, itu pun susah nak menggaku. Tapi kami setiap saat bertemu samada ahli keluarga sendiri atau kenalan kami minta maaf dan minta didoakan, kerana mungkin saja kalau kami keluar, itulah kali yang terakhir kami bertemu. Samada kem yang kami tinggalkan akan dibom atau kami yang mati dimuncung senjata.

Abang…tahu ke?
Dari segi persenjataan, Israel berada di tangga ke-4 selepas AS, China & Britain.
Untuk Perang Gaza, AS membantu Israel dengan 60,000 tan senjata. Pejuang HAMAS berjumlah 5,000 orang. Askar Israel 130,000 dan askar simpanannya 400,000 orang. HAMAS membina roket daripada bahan-bahan buangan saja bang. Badan roket daripada bekas tiang elektrik. Kabelnya daripada kabel di rumah-rumah. Bahan bakarnya daripada gula.

Israel mendakwa memusnahkan hampir semua terowong (200 buah). Hakikatnya Gaza mempunyai 800 terowong dan 200 terowong yang rosak itu akan dibaiki dalam tempoh 3 bulan sahaja. Bagaimana kami mampu? Kerana kami bukan berseronok, tapi kami berjihad dan rasa tanggunjawab itu buat kami kuat walaupun kami serba kekurangan. Dalam Perang Gaza, HAMAS melancarkan 900 roket ke Israel, hanya 1 % daripada keseluruhan roket HAMAS. tapi kami tidak gentar itu semua. Lansung tidak gentar.

Oh ye sepanjang menulis, saya sengaja ingin memilih hujung warkah saya untuk bercerita kisah yang menjadi bukti kekejaman dan ‘kebodohan’ yang abang katakan itu. Kisah budak Palestin yang baling batu kearah kereta kebal... baiklah , mari saya cerita siapa budak itu ... satu kisah yang membuka mata seluruh dunia dengan tindakan cekal seorang remaja.

Faris Audah dengan semangat juang ~ batu dan kereta kebal

Ya abang memang tidak tahu, ‘orang muda’ tu namanya Fares Audah, 12 tahun umurnya. Dia si cilik dari kem pelarian Jabalia di Sini, Palestin.

Dia hanya ada ibu bang,..air matanya sudah kering menangisi sengsara dan derita menjadi seekor haiwan buruan Israel, jadi walaupun baru berusia 12 ketika itu. Dia seorang kanak-kanak yang sangat berani menyahut panggilan Intifadah dengan dengan hanya menggunakan batu sebagai senjata untuk mempertahankan bumi anbiya’, tempat di mana menjadi kiblat pertama umat Islam.. Serangan itu bukan kepada burung ataupun kucing bang, tetapi berhadapan dengan kereta kebal Yahudi yang sedang menyerang dan menghancurkan tanah lahirnya.

Itulah rutin harian Fares Audah bang, selepas balik dari sekolah bersama-sama dengan rakan sebayanya. Walaupun ibunya seringkali risau akan tindakanya, tetapi dia menjawab “ kenapa kita tidak boleh menyerang mereka, sedangkan mereka menyerang kita”. Dengan lantang tanpa gentar dia menyatakan tiada yang akan menggoyahkan kesanggupannya..setiap hari selepas sekolah...melontar batu kepada Ziones, apa anak yang seusai dia buat kalau diMalaysia ya bang?

Malah ada tikanya tindakan ini menjadikan Yahudi takut dan berundur dengan balingan batu ini. Bayangkan kekuasaan Allah. Walau dengan butiran batu. Ternyata Yahudi bangsa penakut. Selepas 40 hari berjihad bertempur dengan kereta kebal yahudi, Fares Audah menjadi ancaman kepada Yahudi.

Ketika tangan kanan kuat menggenggam batu berhadapan dengan muncung kereta kebal Yahudi Laknatullah, tentera Yahudi menggunakan Sniper menembaknya tepat dikepala. Kejayaan pembunuhan Fares Audah disambut dengan parti minum-minum kegembiran oleh tentera-tentera yahudi. Meraikan kemenangan mereka ke atas si cilik bertuah yang bergelar As-Syahid.

Tentera Yahudi Ziones sedang bergembira... anda nak joint sekaki ke?

Itulah kisah pengorbanan agung remaja, bukan pada waktu silam tetapi pada ketika ini yang menunjukkan hebatnya remaja ini hasil didikan dan pemahaman yang betul. Tentang apa erti pengorbanan yang dituntun agamanya. Itu kisah terpuji di negara perang yang sudah lama tidak kenal erti kedamaian, kesejahteraan, kasih sayang keluarga yang kurang akibat kematian orang tersayang, tiada sistem persekolahan yang teratur dan seribu macam perkara lagi.

Bang, Dia gugur sebagai syahid. Dalam usia semuda 14 tahun!

Ya Allah, Ya Allah Ya Karim!! walau berita kematian anak tunggal itu diterima dengan air mata dan hati yang remuk, namun ibunya sangat berbangga bang. Anaknya seorang syahid! Adakah abang mampu menyelami perasaan seorang ibu itu? Adakah abang sanggup melepaskan anak abang yang sebaya Fares untuk berjihad kejalan Allah atau mendaftar ke program reality? Rasanya tidak kerana abang dengan lantang mengatakan Fares seorang yang bodoh. Tapi sibodoh itu seorang syahid abang..

Abang, maafkan saya terlalu banyak menulis, juga agak lantang, mungkin saja abang bosan membacanya. Tiada niat untuk memburukkan negara dan generasi muda Malaysia, tidak sesekali, Cuma saya terpaksa bersuara bila kami tidak dihargai sebagaimana selayaknya. Kami tidak kisah kalau abang tidak mampu untuk membantu kerana kami tahu, bukan semudah kata kata. Tenaga dan kudrat mungkin sekali mustahil tapi doa bisa saja sampai, kerana Allah bersama kita.

Kita yakin Israel tidak akan lenyap, manakala bumi Palestin pula tidak akan bebas kecuali melalui tangan-tangan orang-orang mukmin yang benar, yang sentiasa sujud pada ILLAHI, menyuruh kepada makruf, mencegah kepada kemungkaran,menjaga batas-batas ALLAH dan orang-orang yang mengharungi peperangan dalam keadaan bersih dan berwuduk.Siapakah lagi yang kita nantikan untuk menjadi Jundullah (tentera Allah) serta Ansarullah jika tidak kita persiapkan anak-anak kita yang bakal meneruskan perjuangan Islam. Yakinlah dengan janji ALLAH. Tidak ada suatu kekuatan yang berani berdepan dengan mereka ketika mereka bergerak. Malah ketika mereka bergerak, bergerak bersama bauan dari syurga.

Abang yang dihormati,
Berhentilah memandang sinis kepada kami, berdoalah moga akan lahir beribu ribu anak umat Islam yang mampu meneruskan perjuangan Salahuddin Al Ayubi. Salahuddin yang malamnya dihiasi dengan munajat manakala siangnya bagaikan singa dimedan peperangan.Kejayaanya merampas kembali BaitulMaqdis dari tentera salib terpahat dalam sejarah sebagai lambang kejayaan menundukkan musuh yang kejam.

Binalah takwa dari dalam diri. Jagalah ibadahmu, sucikanlah hatimu.Taati Syariatulah dan patuhi Sunnatullah yang menjadi asas nilai takwa. Disebabkan kelekaan kita pada asas ini, bantuan dari Allah masih tidak kunjung tiba walaupun saban hari kita terus merintih dan berdoa. Namun doa itu kosong kerana ia bukanlah doa diatas nilai takwa. Maka jadilah kita umat yang diumpamakan dalam hadis Rasulullah, bagai buih-buih di lautan. Umat ini gah pada bilangan, tetapi lemah pada realiti alam yang sebenar.

Lalu saya sekadar ingin bertanya... itupun kalau abang mampu dengan ikhlas menjawabnya..




SUDIKAH KAU SHAHID BERSAMA KU!!!!!

tribute untuk anakanda : FARES AUDAH
Palestin 
**********

~ mohon kepada semua teman yang telah sudi membaca nukilan ku ini agar kita mengambil masa sebentar Cuma, mari kita hadiahkan Al’Fatihan buat semua saudara Islam kita yang telah gugur syahid, terutama dimulakan untuk penghulu kita tercinta Rasulullah Saw. Para sahabat, para wali dan sufi, seluruh rakyat palestin, iran, afghanistan, Thailand, Pakistan..dan walau dimana jua mereka berada dibumi Allah ini. Walau kudrat mungkin tidak mampu, doa kita untuk mereka menjadi saksi bahawa kita tetap merasakan keperitan dan penderitaan mereka dari hati yang insaf..

kita selayaknya dipersalahkan kerana masih gagal menjadikan Islam kembali gemilang. Andai mampu di rintih padamu, duhai anak-anak Gaza dan Palestin seluruhnya, maafkan kami, jangan adukan kami pada Rasulullah kerana gagal membelamu. Bersamalah kita hulurkan doa dan Qunut Nazilah untuk kemenangan Islam di Palestin dan agar hancurlah Yahudi Zionis beserta anjing-anjing sekutunya.

SELAMAT MMENYAMBUL MAAL HIJRAH 1431…..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan