Pengikut

atas

Ahad, 4 Mac 2012

Pemimpin yang adil dalam menjalankan tangungjawab

Corak kepemimpinan Rasulullah, khalifah Ar-Rasyidin patut dijadikan garis panduan

KEPEMIMPINAN dalam Islam mempunyai pengertian amat luas, mencakupi pemimpin dalam institusi keluarga, masyarakat dan juga negara. Semakin luas bidang kepemimpinan, maka semakin beratlah tanggungjawab perlu dilaksanakan.

Hadis daripada Abdullah bin Umar ra bahawa Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Setiap daripada kamu adalah pemimpin dan bertanggungjawab terhadap orang yang dipimpinnya. Seorang ketua adalah pemimpin dan bertanggungjawab kepada rakyatnya, seorang lelaki adalah pemimpin dan bertanggungjawab terhadap isterinya, seorang isteri adalah pemimpin dan bertanggungjawab ke atas harta suaminya, seorang hamba adalah pemimpin dan bertanggungjawab ke atas harta milik tuannya.” (Riwayat al-Bukhari)

Dalam sejarah kepemimpinan Islam, Rasulullah SAW adalah pemimpin umat Islam pertama berjaya membentuk sebuah negara Islam di Madinah. Walaupun penduduk Madinah mempunyai pelbagai suku kaum dan bangsa, namun dengan kebijaksanaan dan keadilan Rasulullah, mereka dapat hidup aman dan damai.

Keadilan Rasulullah SAW sebagai pemimpin terserlah dalam banyak perkara. Ini berdasarkan beberapa riwayat sahih antaranya hadis daripada Sayyidatina Aisyah ra bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Demi diriku yang berada di bawah kekuasaan-Nya, kalaulah Fatimah binti Muhammad mencuri nescaya akan aku potong tangannya”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Dalam melaksanakan syariat Islam, Rasulullah SAW tidak pernah membezakan antara sesama manusia, sama ada ahli keluarganya, kaum kerabatnya, sahabatnya termasuk golongan berpengaruh atau sebaliknya.

Baginda sentiasa berlaku adil dalam semua perkara. Corak kepemimpinan Rasulullah SAW ini diikuti khalifah selepasnya seperti Saidina Abu Bakar as-Siddiq, Saidina Umar al-Khattab dan lain-lain lagi sehinggakan kemakmuran di kota Madinah dapat terus dikekalkan.

Inilah antara bukti nyata yang mana apabila seseorang pemimpin itu bersifat adil, maka rumah tangga, masyarakat dan rakyat seluruhnya akan hidup aman sejahtera manakala negara akan terus makmur dengan mendapat perlindungan daripada Allah SWT.

Dalam sebuah hadis diriwayatkan daripada Abu Sa’id ra, Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Sesungguhnya orang yang paling dicintai Allah pada hari kiamat dan paling hampir tempat duduknya ialah ketua (pemimpin) yang adil, dan orang yang paling dibenci oleh Allah pada hari kiamat dan baginya azab yang paling pedih ialah ketua (pemimpin) yang zalim.” (Riwayat Imam Ahmad)

Seseorang pemimpin itu hanya akan dianggap sebagai pemimpin yang adil apabila ia dapat melaksanakan amanah dipertanggungjawabkan kepadanya dengan sempurna. Dua amanah utama yang harus dipikul seorang pemimpin ialah melaksanakan syariat Allah SWT dan menggerakkan serta memimpin ke arah kehidupan yang diredai Allah SWT.

Pemimpin yang adil hendaklah sentiasa menjadikan al-Quran sebagai panduan utama dalam menjalankan amanah yang diberikan kepadanya. Ini kerana al-Quran mengandungi peraturan Allah SWT paling lengkap berbanding peraturan dicipta makhluk.

Firman Allah SWT dalam surah al-Maidah ayat 49: “Dan hendaklah menjalankan hukum antara mereka dengan apa yang diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkan kamu daripada sesuatu hukum yang diturunkan oleh Allah kepadamu.”

Sememangnya amanah ini ada adalah sesuatu yang amat berat untuk dilaksanakan. Cabaran yang akan dihadapi juga amat besar. Ini kerana tidak semua manusia memahami hikmah dan kebaikan di sebalik pelaksanaan syariat Allah SWT.

Islam meletakkan asas bahawa jawatan sebagai pemimpin tidak diberikan kepada orang yang tidak mempunyai kelayakan sebagai pemimpin. Apatah lagi sekiranya ia meminta atau berusaha mendapatkan jawatan tersebut dengan tipu helah.

Sikap seperti ini hanya akan menjadikan jawatan pemimpin itu sebagai bahan rebutan yang akhirnya akan menimbulkan aktiviti tidak sihat seperti rasuah, fitnah, penyelewengan dan sebagainya. Negara pula akan menjadi kacau bilau sekiranya orang seperti ini dilantik menjadi pemimpin kerana keinginannya hanyalah untuk kepentingan dirinya sendiri.

Justeru, kemakmuran atau kemunduran sesebuah negara atau organisasi adalah bergantung kepada baik atau buruknya pentadbiran pemimpin itu. Apabila pemimpin itu melaksanakan amanah kepemimpinan dengan adil maka akan makmurlah negara dan organisasi, tetapi jika gagal melaksanakan amanah diberikan maka akan roboh dan hancurlah negara dan organisasi itu.

Apa yang berlaku dalam dunia hari ini, ada kalangan pemimpin yang tidak berlaku adil menunaikan amanah yang diberikan kepadanya, bahkan mengkhianati dengan mencipta peraturan tidak berlandaskan kepada syariat-Nya.

Akibatnya pelbagai kejahatan dan jenayah yang berlaku tidak dapat diselesaikan. Justeru, kemakmuran yang diharapkan juga tidak dapat dicapai.

Keadaan sebegini akan mengakibatkan kemusnahan lebih besar di kalangan umat manusia keseluruhannya. Justeru, marilah kita berdoa supaya Allah SWT mengurniakan pemimpin yang benar-benar melaksanakan tuntutan Islam, amanah dan bertanggungjawab.

1 ulasan:

  1. salam..mohon copy untuk di kongsi ngan pengunjung blog gerai3abdul..tq

    BalasPadam