Pengikut

atas

Ahad, 31 Julai 2011

KISAH PUASA MASA KECIK

by Kumbang Jingga

Tingat posa masa aku kecik..masa aku kecik ni bukan masa aku kurus tau..tapi masa aku budak2 lg k..skang pun kecik lg hehe...mcm bese mak ngn abah aku akan bagi duit kalau posa...inilah trick yg di amalkan sejak dulu kala lg..budak2 zaman dulu mahupun skang semuanya mata duitan termasuk aku kihkihkih...duit tu aku guna beli ice krim pop yg jenis kepak dua tu. Ais krim tu aku suka kepak dengan hentak dua kat kepala lutut aku mcm ahli gusti wat tu..korang leh imagine tak hahaha.dasyat giler skill aku dulu hehe...takpun duit tu aku beli dora ngn dendang..takpun aku beli helikopter yg pusing pakai tangan tu...lupa nak ckp..aku beli pas raya tau semua tu..hehe..
Masa kecik memang aku pun start posa separuh hari je..org panggil posa yang yuk..separuh hari dapat 50 sen je..kalau posa penuh dpt singgit..30 hari dpt 30 ringgit..bnyk tu kalau dulu....Aku ingt lg hari pertama posa balik sekolah terus bukak peti ais sambil minum ..gulp gulp gulp..pastu tingat "Eh posa arini"..seyes memang tak ingt...hehehe..

Masa bukak posa plak bila aku dengaq ja azan terus aku minum ayaq..pastu tetiba mak aku ckp.."Eh tak leh minum lg..itu bunyi azan dari tv..baru azan kl". Pastu aku cakap."Dah termakan nk wat camne..terus makan lah erk mak"hehehe...

Masa adik sedara aku kecik lagi la, masa tu dia nak berlatih puasa sebab mak dia janji setiap hari dia puasa dia akan dapat duit raya lebih. Jadi dia pun puasa la, cuma ada satu hari dia tak bangun sahur. Bila dia bangun dah pukul lapan pagi jadi lepas sahur, itu membuatkan dia tidak puas hati. Lalu adik sedara aku pun makan breakfast pada pukul 8.30 pagi lepas tu sambung puasa tanpa rasa bersalah he.he.he.


Masa aku kecik-kecik dulu, sebelum puasa diumumkan, aku selalu nampak atok ensem (pemegang mohor2 besar diraja) dalam tibi. aku pernah tanya mak masa itu, “mak, depa tau mana esok posa”. Mak kata ” depa teropong tengok anak bulan, kalau nampak anak bulan kat langit, haa esok bleh posa la”. Aku kata ” Oooooo, anak bulan”.

Masa tu aku memang ada teropong, aku pon ambik topong tu dan tengok ” Haa, betul la ada anak bulan..yeay..yeay esok posa”.

Masa aku pi sekolah, aku tanya cikgu tadika.. “cikgu, malam saya nampak anak bulan.nak tanya cikgu bleh tak?”. cikgu kata “haa, apa tu”. aku pon tanya ” anak bulan x sunyi ke sebab saya tak nampak bapa dan mak dia?”. Habis satu kelas ketawa aku sebab tanya solan tak cerdik. cikgu tanya “kenapa kamu kata macam tu?” Dengan yakin aku kata ” semua orang ada ayah dan mak, tapi bulan saja tiada mak dan ayah.. mereka da meninggal ka”.. Kali nie cikgu dan pelajar lain gelak-gelak kat aku ..hahaha.. itulah peristiwa lama, biasala masa tue kecik lagi..

P.S. Korang mesti bnyk citer masa korang posa kan...ce citer ce citer hehehe...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan