Pengikut

atas

Khamis, 16 Jun 2011

Janji





Anda mungkin pernah berhadapan dengan situasi sebegini, apabila ada orang berjanji dengan anda tetapi mereka gagal untuk menunaikan janji mereka!

Apakah perasaan anda?

Sudah pasti ada di antara anda bengang, marah, dan kecewa :(

Maka kesan daripada kemarahan dan kekecewaan itu, maka muncullah dan terciptalah satu peribahasa atau perumpamaan melayu yang cukup sinis!

Bunyinya seperti berikut;
” Kalau LEMBU dipegang pada TALI, Manusia pula dipegang pada JANJI! “

Anda faham maksudnya?
Jika anda tak faham, biar saya huraikan dengan agak KASAR di sini!
Jika tidak mahu disamakan dengan LEMBU yang tak ada akal (otak ada, buat sup besttt :) maka setiap kali berjanji perlulah ditepati dan cuba tunaikannya.
Jika tak dapat jangan berjanji!
Jelas!

Tapi kalau orang tak tepati janji dengan anda, janganlah marah-marah ..
Bersabar, bertenang dan cuba berfikir sejenak…
Mungkin ada hikmah disebaliknya..

Tetapi sekiranya kita  pula yang berjanji tetapi tidak mampu untuk menepatinya, cepat-cepatlah minta maaf dan berusaha sedaya mungkin untuk menunaikannya.

Dengan cara sedemikian, kepercayaan, kredibiliti dan rasa hormat orang lain kepada kita akan tetap ada!

Tetapi sekiranya anda buat tak tahu je..bilamana kita gagal menepati janji tersebut, siaplah…
Orang akan kategorikan kita sebagai PEMBOHONG..!

Lisan atau lidah manusia memang gemar membuat janji, tetapi seringkali pula jiwa tidak ingin menepati janji yang dibuat oleh lisan tadi. Maka dengan itu jadilah janjinya bohong atau janji yang dimungkiri. Itu adalah tanda-tanda adanya sifat nifaq pada orang itu.

Allah telah berfirman:
“Wahai orang-orang yang beriman tepatilah janji-janji.” (al-Maidah:1)


Sabda Rasulullah s.a.w. pula:

Janji itu adalah pemberian.” 

Allah s.w.t, telah memberikan setinggi pujian ke atas Nabi Ismail a.s. di dalam kitabNya yang mulia dengan firmanNya:
“Sesungguhnya ia (Ismail) adalah benar janjinya.” (Maryam: 54)

Apabila Saiyidina Abdullah bin Umar telah hampir menemui ajalnya, beliau berkata: Sebenarnya dulu ada seorang Quraisy telah meminang puteriku, dan aku telah mengikat suatu perjanjian untuk menikahkan puteriku itu kepadanya. Demi Allah aku tidak gemar menemui Tuhan, sedang sepertiga dari sifat nifaq itu ikut bersama-samaku. Oleh itu saksikanlah, bahwasanya aku telah menikahkan si Fulan itu dengan puteriku.

Diceritakan dari Abdullah bin Abul-Khansa’, katanya: Saya pernah mengikat janji dengan Rasulullah s.a.w. sebelum baginda diangkat menjadi Nabi. Ada barang yang saya janjikan kepadanya akan saya bawa ke tempat yang telah dipersetujui, tetapi malangnya saya terlupa hari itu dan juga esoknya. Maka saya mendatanginya pada hari ketiga, dan saya dapati baginda masih tetap menunggu di tempatnya. Bila saya sampai, maka baginda berkata: “Wahai pemuda! Engkau telah menyakiti aku dengan janjimu, sebab saya berada di sini menunggu sejak tiga hari lalu.

Ibnu Mas’ud r.a. pula bila berjanji, niscaya ia akan berkata: Insya Allah. Cara beginilah yang lebih baik.

Sesudah berkata Insya Allah, jika ia memang faham bahwa menepati janji itu adalah wajib, maka hendaklah ia menepati janji itu, kecuali jika dihalangi oleh keuzuran. Akan tetapi jika ketika membuat janji itu, hatinya telah bertekad untuk memungkirinya, maka itulah yang dinamakan sifat nifaq.

Sabda Rasulullah s.a.w.:

“Tiga perkara, barangsiapa yang berada di dalamnya, maka ia dicap munafik, sekalipun ia puasa, sembahyang dan mengaku dirinya seorang Muslim, iaitu; Bila berbicara ia bohong, bila berjanji ia mungkiri, dan bila menerima amanat ia khianat.” 

Sabdanya yang lain:

“Empat perkara yang jika seseorang manusia ada di dalamnya, maka ia menjadi munafik, dan barangsiapa mempunyai salah satu dari sifat-sifat itu, samalah seperti ia mempunyai sifat kemunafikan, sehingga ia menjauhinya lagi: Jika berbicara ia dusta, jika berjanji ia mungkiri, jika membuat pengakuan ia belot dan jika menuntut ia curang.” 

Sifat-sifat ini hampir-hampir tertimpa ke atas orang yang ketika berjanji, ia siang-siang telah berazam untuk menyalahi janjinya, ataupun yang memungkiri janji tanpa apa-apa keuzuran.

Adapun orang yang berazam untuk menepati janji, tiba-tiba tanpa disangka-sangka pula timbul suatu keuzuran yang menghalangnya dari memenuhi janjinya, maka orng itu tiadalah terkira seorang munafik, meskipun pada lahirnya sifat kemunafikan itu berlaku atas dirinya. Walau bagaimanapun sebaik-baiknya, hendaklah ia cuba menghindarkan diri dari terkena sifat kemunafikan itu, sebagaimana ia menjauhkan dirinya dari hakikat kemunafikan juga, iaitu dengan mencari jalan supaya keuzuran tidak akan berlaku, bila ia membuat sesuatu perjanjian, tanpa ada sebab yang benar-benar dharurat.



Sahabat..ketahuilah...
Apabila dimungkiri itu, ia sakit dan pedih.
Jadi hindarilah dari memungkiri...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan